„Czyż nie wybrałem was dwunastu? A jeden z was jest diabłem” (J 6,70). Pan powinien był powiedzieć: „Wybrałem jedenastu”, bo czyżby wybrał diabła? Diabeł znajduje się między wybranymi? Czy powiemy, że wybierając Judasza, Zbawiciel pragnął dokonać przez niego, wbrew jego woli, dzieła tak wielkiego i dobrego? Jest to właściwe Bogu: sprawić, że złe dzieła służą dobru. Zły przekształca na służbę zła dobre dzieła Boże; w przeciwieństwie do dobrego człowieka, który przekształca w dobro złe uczynki złośliwych. A kto jest tak dobry; jeśli nie jedyny Bóg? Sam Pan mówi: „Nikt nie jest dobry, tylko sam Bóg” (Mk 10,18).
Kto jest gorszy od Judasza? Pomiędzy wszystkimi uczniami Nauczyciela, pomiędzy Dwunastoma, to ten został wybrany, aby trzymać trzos i troszczyć się o ubogich (J 13,19). Ale po takiej łasce to on przyjmuje pieniądze, aby wydać Tego, który jest Życiem (Mt 26,15) ; prześladuje jak wroga Tego, za którym kroczył jako uczeń, ale Pan zamienił w dobro tak wielką zbrodnię. Zgodził się być zdradzonym, aby nas odkupić: oto zbrodnia Judasza zamieniona w dobro.
Ilu męczenników prześladował szatan? Gdyby tego nie uczynił, nie świętowalibyśmy dzisiaj ich tryumfu. Zły nie może przeciwstawić się dobroci Boga. Na próżno jest rzemieślnikiem zła, najwyższy Rzemieślnik nie pozwoliłby na istnienie zła, gdyby nie potrafił się nim posłużyć, aby wszystko przysłużyło się dobru.
Live a Reply